Efter mange år hvor man kunne slippe godt af sted med at have et par cykellygter til at hænge og dingle fra styret, siger reglerne nu, at man skal have sine cykellygter skuet fast. Dette er en konsekvens af, at mange har set højt og flot på deres egen sikkerhed og blot monteret et par dinglende cykellygter på cyklen eller fast i rygsækken.
Andre gange har man drejet sin cykellygte ned ad, for at man selv kunne se vejen, der hvor man kørte og dette har resulteret i, at der er kommet nye regler for cykellygter, som stille nogle meget strenge krav til, hvor meget ens cykellygter kan lyse og hvordan de skal være indstillet og monteret.
En af de helt nye ting er, at man som cyklist kan straffes med bøde, hvis man ikke har godkendte cykellygter på cyklen og sørger for at bruge sine cykellygter korrekt. En af de nye ting ved korrekt brug af cykellygten er, at den skal lyse fremad. Førhen skulle en cykellygte bare kunne ses fra en afstand på 300 m og så var det ligegyldigt om den lyste ned i asfalten eller lige op i himlen. Nu skal den lyse fremad og den må ikke blænde. I dag kan man på lige fod med en bøde for at køre uden lygter få en bøde for at blænde sine medtrafikanter.
Da man ikke blot kan klikke en cykellygte rundt om styret og så være sikker på, at den ikke blænder andre, anbefales det kraftigt, at man benytter sig af cykellygter, som enten er helt fast monteret på cyklen eller bare købe cykellygter, hvor man har mulighed for med værktøj at fastgøre et beslag til lygten. Så er man sikker på at lygten sidder ens hver gang og så kan man nøjes med at sætte det fast en enkelt gang.
[CPxml network=”pa” query=”lygtesæt” sorting=”productsname” template=”template.tpl”]